The Times Doubles Down Against Patrick Witt

In a column posted Saturday, New York Times Public Editor Arthur Brisbane concluded that the paper
had gotten it wrong
when it went after Yale quarterback Patrick Witt.
Brisbane wrote “that reporting a claim of sexual assault based on anonymous
sourcing, without Mr. Witt’s and the woman’s side of it, was unfair to Mr.
Witt. The Times thought it was a
necessary part in its exposé of the feel-good sports story. But the impact of
the ‘sexual assault’ label on Mr. Witt is substantial and out of proportion for
a case that went uninvestigated and unadjudicated.”

But Brisbane’s intervention came much too late: the original
article by Richard Pérez-Peña cannot be undone; replete with extraneous information
about Witt’s “minor arrests” and framed in such a way that a fair-minded reader
would conclude that Witt’s probably a rapist, the Times savaged Witt’s reputation. A February 5 Google search for
“Patrick Witt” “sexual assault” yielded 37,800 results. And, as’s Jemele
Hill pointed out
, the Times’
publication of the article probably ended any chance that Witt had of being
drafted by the NFL.

Moreover, and most importantly, Brisbane’s repudiation
of the Times’ printing the smear came
in the 24th paragraph of a 26-paragraph story, buried after a lengthy attempt
to reconstruct the timeline of what Witt knew about the Rhodes Trust’s decision-making
process, and when he knew it; and whether he withdrew his Rhodes candidacy
because he wanted to play in The Game, or because Yale refused to re-endorse
his candidacy. This kind of detailed timeline-style reporting should have
occurred before the Times ever went
to print, not days after an article appeared. Brisbane’s decision to focus on
the weeds of original reporting ensured that while his column might have
exposed the shoddy skills of a Times reporter,
it would fail to come to grips with the enormity of what was done to Witt.

At least Brisbane, unlike Pérez-Peña, spoke to some
sources on the record. He obtained a (limited) statement from the Rhodes Trust,
a (very limited) statement from a Yale official, a statement from Witt’s agent,
and some e-mails sent between Witt and Yale administrators. From that
information, he (correctly) concluded that “I haven’t seen proof that Mr. Witt
was no longer a contender when he bowed out.” In an unintentional commentary on
the bankruptcy of the Times’
reporting, Pérez-Peña–who incredibly hasn’t been pulled from the Witt story–used
much of the same material
to come to a radically different conclusion, in
an article that appeared shortly before Brisbane’s went to press: “The timeline
offered by Rhodes officials, and confirmed Friday by a Yale spokesman, differs
from Witt’s account.”

Both Brisbane and Pérez-Peña relied in part on a
statement from the Rhodes Trust. (Pérez-Peña also interviewed the Trust’s U.S.
director.) Yet neither man appears to have asked Rhodes for the critical piece
of information in reporting on Witt–who at Yale violated university procedures
and improperly leaked existence of the “informal complaint” against one of the
school’s students. The improper leaker no longer has any tenable claim to
confidentiality. So why did the Times
not press for the person’s identity?

Then Why Have an Ombudsman?

The Times has
come under searing criticism for its handling of the Witt story–from sources
ranging from the Wall Street Journal to
major sports sites such as Deadspin and Yahoo
(which aptly deemed the paper’s reporting “scandalous”). In summarizing the
indictment, Peter
Berkowitz observed
, “The Times
reported the existence of a confidential accusation of sexual assault despite
not knowing the name of the accuser or the content of the complaint. It relied
on a half-dozen anonymous sources, all of whom were violating institutional
confidentiality policies. And it highlighted a couple of minor infractions by
Mr. Witt earlier in his college years, slyly suggesting that he had a
propensity for lawbreaking.”

The most recent articles by Pérez-Peña and Brisbane (focused
on the weeds of the Witt timeline issue) seem almost oblivious to this
criticism–and therefore deeply reluctant to explore the real issue raised by
the Times’ decision to publish its
original article. Pérez-Peña’s chief focus, alas, seems to be preserving
his journalistic credibility
, and so little if anything could be expected
of him. But if a public editor won’t directly confront the ethical questions
behind the Times’ decision to
publish, then what’s the purpose of having an ombudsman?

Is there any justification for the nation’s paper of
record to publicize an unsubstantiated, uninvestigated
allegation of sexual assault against a college student, solely to produce an “exposé
of [a] feel-good sports story”–when the paper, as even the public editor
conceded, didn’t have (and likely couldn’t have) clear evidence that its “exposé”
was even correct?

And if Times
editors did concoct a justification for so publishing, didn’t the nation’s
paper of record have an obligation, in its original article, to explain the
“informal complaint” scheme (Orwellian both in terms of how Yale defines
“sexual assault” and in terms of a procedure that doesn’t even make a pretense
of finding the truth) to which Witt was subjected?

These questions of journalistic ethics, it seems, do
not trouble the Times. Witt’s
reputation has been permanently tarnished–thanks to an unholy alliance between
an improper leaker, a Yale “disciplinary” procedure that has no interest in
seeking truth, and a newspaper eager to publish a story whose underlying
premise (sexual assault by a star athlete) was too good to be false.

KC Johnson is a Professor of History at Brooklyn College and the CUNY Graduate Center, and author of the blog Durham-in-Wonderland. He is co-author, with Stuart Taylor Jr., of “Until Proven Innocent.


  • KC Johnson

    KC Johnson is a history professor at Brooklyn College and the City University of New York Graduate Center. He is the author, along with Stuart Taylor, of The Campus Rape Frenzy: The Attack on Due Process at America's Universities.

    View all posts

4 thoughts on “The Times Doubles Down Against Patrick Witt

  1. Gary, I’m not sure anyone would deny that this happens on occasion. The objection, and the reason why many of us don’t discuss rape cases in these terms is that it’s an argument that’s often used to derail threads and to divert the discussion away from a very real problem in our society, that of male sexual violence. If you look at the Guardian’s Comment is Free site for instance, any discussion on rape quickly becomes a discussion about how all women are lying tarts out to destroy men’s reputations by falsely accusing them of rape. The main issue then gets ignored in favour of a nonsensical statistical debate about how many women actually lie and how many are genuine rape victims.On a site like this on the other hand, I think it’s pretty clear that when we’re discussing rape we’re discussing rape. We’re not talking about that handful of cases when for whatever reason women have made false accusations. You can see that as a sin of omission if you want, but personally, as the site owner, I refuse to allow this place to become yet another misogynist bear pit where women’s testimony is yet again disbelieved, and where the dominant discourse is one of yeah, but we all know women are lying b—-, now prove that they’re not. If people want to have that kind of discussion, there are plenty of other places on the net happy to provide them with the space to do so.

  2. Shades of Whitewater. What we have here is the whisper of a potential scandal (well, the rape anyhow), not a scandal itself. What many people don’t remember is that it was the so-called liberally biased NYT that originally “broke” the Whitewater scandal in which the Clintons defrauded somebody or other by losing their own money in a real estate project gone bust. It didn’t make sense then and makes even less now. Ah, well.

  3. My only comment would be that if you expect any better from the NY Times you would be relying on an editorial staff that no longer exists and a stylebook that is no longer in use. The NY Times is guilty of this type of slanderous reporting and makes no pretense about providing less-than-equal coverage of its errors. It’s coverage of the Duke University case and the Pentagon leak on wire taps are perfect examples of using inference or illegal sources for a news story.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *